Alla inlägg under juli 2017

Av Niclas Bernhardsson - 11 juli 2017 23:15

Måndag och Ullis hade bokat in att hon skulle cykla till Södertälje och möta upp Tanjis, som hade skaffat en ny cykel och ville ha sällskap hem från jobbet. Och jag kunde absolut hänga på. Och vi hade väl även planerat att jag kunde dra på och vända tillbaka om jag kände för det. På vägen dit så känner man att det är lite blåsigt men mestadelen kommer i ryggen och det går undan emellanåt. Men jag får problem med ryggen och frågan är om jag inte måste ta upp styrstammen lite. Niko och jag kom ju överens om att vi slänger på en justerbar styrstam och för de allra flesta är det no-no, när det gäller cykel. Men Niko stod på sig och menade att det är överdrivet och man ligger ju inte och spurtar på Ironmandistansen direkt. Och han verkar ha rätt. Det är klart smidigt att kunna reglera höjden efter säsong och lopp.

Hursomhelst så hade vi sänkt och jag tror nog det blev för mycket. Jag cyklar tyvärr just nu mestadels upprätt.

Men iaf. Väl framme i Södertälje så får vi sänka rejält och det är dålig väg och svårt att ta sig fram på våra cyklar. Så vi stannar till vid Cirkle K och tar oss en korv sålänge. Snart nog kommer Tanjis och vi möter upp henne och börjar trampa på. Men det är lite bökigt innan man är ute ur Södertälje och i Pershagen så ringer min mobil. Jag tänker att jag kan ta samtalet och sen cykla ikapp tjejerna. Det är Svarte Petter som ringer och när jag lägger på så ser jag att jag missat att starta klockan och gör det då förstås. Efter att ha jobbat ikapp så går jag snart förbi och trycker på ett bra tag. Men det är jobbigt i motvinden och efter ca. två mil så tycker jag det får räcka och vänder tillbaka och tar det lite lugnare sen.

Så lite drygt sex mil cykel idag iaf.

Direkt efter det så packar vi ned våra våtdräkter och åker till Gisesjön. Där har vi stämt träff med Tokan men vi hittar honom inte utan stannar vid första bästa strand och simmar någon kvart. Det kändes bra mycket bättre än igår men idag hade jag ju astmamedicinen och då funkade det bättre.

Av Niclas Bernhardsson - 9 juli 2017 20:00

Ullis och jag ville ut och simma eller förresten så var det Ullis som var drivande. Men det är bra. Vi brukar pusha på då den andra inte riktigt orkar. Bra teamwork! Vi skickade ut en förfrågan till några av våra vänner och Puff nappade och tog med sig sonen Lill-Gnagarn. Det var ruggigt svårt att komma i vattnet och det var sjutton vad det var vågigt. Och jag glömde ju givetvis min astmamedicin och hade riktigt svårt med andningen. Det blev små korta turer och sett utifrån var det nog en katastrof men men. Jag kom dit och jag kom i. Det kanske endast blev 200-300 meter totalt.

Av Niclas Bernhardsson - 8 juli 2017 23:00

Så var det då lördag och det brukar innebära mycket tid till träning men nu blev det istället tid för annat. Vi åkte och slängde gamla sängen och hämtade den nya. Och så lite trix och fix med det. Sen gick timmarna och jag blev tröttare och tröttare. Men vad f-n! Jag måste ju träna! Det har blivit sämre på slutet så nu tog jag mig i kragen och åkte till Trosa och körde Cross Trainer. Ullis passade på att springa och hade sprungit fram och tillbaka till Trosa. Och på Sports Club i Trosa var jag helt själv. Nästan lite ödsligt. Men musiken i öronen och jag pressade mig hårdare och hårdare. Efter ett tag så tänkte jag att jag köttar på så länge det går. Ibland måste man ju utmana sig själv. Från början hade jag tänkte minst 70 minuter men på slutet så var det nästan så jag skakade. Jag får tacka musiken att jag orkade. Och jag fick lite feeling att några av de nära som gått bort fanns med mig och det gav helt klart lite extra krafter. Kanske lite konstigt men det kändes bra och gjorde att jag tog ut mig riktigt bra. Jag körde mot klockan och att jag skulle hålla minst 4 min/km på Cross Trainern. Det säger förstås inte er så mycket men jag fick iaf ta i och kunde nästan släppa efter lite på slutet men krämade ändå ut allt.

Kötta-på-pass!

Instagram: https://www.instagram.com/mattias_tornqvist/

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 7 juli 2017 22:45

Fredag och då är det ju absolut simning på schemat. Men vi har ju köpt säng och det innebar ju inte bara att köpa en ny säng utan det var en jäkla massa annat som skulle till också. Som nya färger på väggarna och sånt. Nåja, det är ju Ullis som är proffs på sånt där och jag bara målade på. Men jag måste tillstå att det blev jäkligt snyggt.

Eller vad säger ni?

Träningen då? Nä, jag orkade inte...

Av Niclas Bernhardsson - 6 juli 2017 19:15

Eller ensam och ensam! Det är förstås alltid lite folk på gymmet. Men Ullis skulle först springa med klubben men Tanjis hörde av sig och det slutade med att de sprang förbi Safiren för att kolla vilka som kom. Det skulle komma en gästlöpare också. Och Flaken kom förstås. Men inga mer. Så vi väntade ett tag för att se om vår gäst skulle komma men han dök aldrig upp och jag fick senare höra att han kände av sin häl lite för mycket idag. Trist. Men de tre andra joggade iväg och jag gick och bytte om och körde igång med min träning. Det blev rätt lugnt idag men eftersom det ju var klubbtorsdag så lade jag in fem intervaller på slutet då jag körde på i 500 meter och sen tog det lugnt i 250 meter. Riktigt tufft och jag kände mig riktigt nöjd när det var klart. Det blev 75 minuter totalt och dyngsvettig som vanligt.

Bildnamnet ljuger, det var på Safiren i Vagnhärad och inget annat. Bra tryck på slutet.

Av Niclas Bernhardsson - 5 juli 2017 22:00

Vi håller ju på att renovera sovrummet. Eller egentligen var det "bara" sänginköp men ny säng innebar visst även nya färger på väggarna. Och det ena gav det andra så snart så stod jag med en jäkla massa jobb. :-) Men färger och sånt lämnar jag över till Ullis. Jag har helt klart inte samma känsla för sånt och dessutom har jag en lindrig färgblindhet. Det är några färger som liksom går ihop för mig. Kan inte riktigt förklara men jag hittade fenomenet i en läkarbok iaf. Hursomhelst så var tanken att jag skulle komma upp och köra lite cykeltrainer men tiden gick och det blev mest renovering och förstås övrigt husgöra. Sen skulle vi ju hämta hem cyklarna och Ullis bestämde sig för att sluta någon timme tidigare och hänga med. Och precis när vi bestämt det så fick jag mess att cyklarna var klara. Det skulle visst kosta 12708 kr! Några hundringar mer än jag hade räknat med men väl på plats så kom jag på att det var ju lite kostnad för vajrar och styrlindor och sånt. Det hade jag inte tänkt på. I övrigt så blev det rena cykelporren med nya keramiska vevlager och även keramiskt bak. Sen assymmetriska klingor fram, det blir spännande att prova! När vi packat in hojarna, vi fick för övrigt väldigt bra pris för själva servicen, så det tackar vi för, så for vi hemåt och vi hann in en sväng på Ikea också. Men det var trångt värre med cyklarna bak i bilen. Det gick dock att packa om. Det blev bland annat grejer till sovrummet men även lite till vårat träningsrum. Det blir riktigt nice där!

Men så var det det här med träningen, hur skulle jag lösa den? Nu hade jag tiden gått och jag började göra mig iordning för cykeltrainern men sen kommer jag på att jag inte har rätt pedaler på och orkade inte fixa iordning de andra skorna. Aj då!

- Men du har ju gula faran, sade Ullis!

Och det är ju så sant och jag ville ju dessutom testa hur det var att cykla med den. Jag rullade ju några meter vid Sportson och sen även när vi kom hem. Nu drog jag på mig cykelkläderna och hoppade upp. Första intrycket var att det kändes ovant och det kanske inte är så konstigt när framdreven är ovala. Det kändes ju så bra då jag provade försäljarens cykel. Men det skall ju, eller iaf bör ju, kännas lite konstigt då man byter system sas. Och jag tyckte det kändes tungt då det gick uppför och känslan är mer att det är för lätta och platta partier de gör mest nytta. Och det är det ju förstås i Kalmar. Och att det skall kännas lättare då man springer efteråt. Bara hoppas det blir så.

Efter ett tag så går det rätt fort men jag känner mig också lite trött. Men det är sent och jag kanske tog i lite för hårt. Jag vänder iaf och trycker på lap och drar hemåt igen. Jag vände för övrigt hos Bejnas och Monkan, vid Sille Sörgård. Tillbaka vid OK så trycker jag lap igen och får ett snitt på 37 km/h på det partier, som är närmare 4 km. Och det med en brant backe också. Bra där. Men då gick det hårdare än tänkt förstås. Men skönt att testa på. Totalsnittet, med seg start och segt slut, med rondellen och från huset och allt, blev ändå runt 31 km/h.

Så kort träning, mest för att testa cykeln. Och jag är riktigt nöjd med cykeln btw!

Av Niclas Bernhardsson - 4 juli 2017 19:15

Klubbträning i Trosa men jag kunde fortfarande/vågade inte ta ett endaste löpsteg så det blev förstås Cross Trainer igen. Jag hittade inte mitt gymkort så jag bara tog ett och jag tror det blev Ullis kort. Så fysiskt så sprang hon med de andra i klubben men lämnade ett digitalt avtryck på Sports Club. Nåja, det tror jag de kan ha överseende med. Jag bytte snabbt om och sen hoppade jag upp på en Cross Trainer. Och på med musik! Jag har blivit riktigt frälst att köra till musik och det är nu inga som helst problem att dra av en timme eller två på en Cross Trainer, eller liknande. Coolt!

Men tyvär så glömde jag klockan och jag körde därför inga intervaller utan det blev mer fartlek och jag checkade av min puls lite då och då. Den som är inbyggd i maskinen. Jag kan säkert se snittpulsen på Movescount, då jag fotade av värdena och lade in. Nåja. Det blev ett skönt men lite svettigt pass. Förresten, tror det blev 70 minuter och inget annat. Sen fort in i duschen och ut. Ullis satt på en sten, vid sidan av bilen, och väntade.

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 3 juli 2017 23:37

Upp och hoppa! Så var iaf tanken men jag drog mig i sängen och hade svårt att komma upp. Tanken var att sätta mig på trainern någon timma och sedan jobba på. Men det blev mest jobb efter sjusovningen och sen gick klockan. Och när Ullis kom hem blev det lite käk och sen fick jag ta mig i kragen om det skulle bli någon träning. Jag packade väskan och traskade ned till Safiren. Där fixade jag iordning mig för lite Cross Trainer, men jag hade även packat ned badbyxorna. Kanske kunde det bli lite simningen efter. Bara för att fortsätta få in rutinerna. Det behövde ju inte bli så långt.

Sagt och gjort. Upp på Trainern och mobilen låg några meter ifrån, bara för att få laddas. Den låg på en sådan där Crossfit-box. Bara hoppas inte någon skulle ha den för sladden var lite för kort för att mobilen skulle kunna ligga på golvet och uttaget var rätt högt upp. Nåja, det fick bli en senare fråga och kanske hade mobilen hunnits laddas på då.

Lite småtrist och musiken var lite blandad. Sen kom en mamma med en urgullig lite flicka på kanske 2-3 år och hon var lite rolig och det livade upp lite. Men jag vågade knappt titta då hon skulle sitta i maskinerna och nog sjutton ramlade hon ned en gång! :-0 Men det verkade ha gått bra. Och några bekanta tränade också så man fick peta upp öronlurarna och snacka lite. Alltid kul när det händer något. En kille, som jag pratade med, nämnde något om lumpen och att han mönstrade, eller gjorde lumpen, typ 1978! :-0 What! Han såg ju inte ut att vara så många år äldre än mig. Då har man lyckats med träningen. Tyvärr har jag lite dålig koll på vad han heter men jag får fiska fram det och kolla åldern! ;-) Sen kom Roinis in och satte sig och körde Cross Trainern bredvid mig. Kul! Vi snackade lite grand och jag sneglade och såg att han köttade på rätt hårt. Jisses! När jag kommit upp i 40 minuter så lade jag in några intervaller och det var lite jobbigt. Men kul att det händer något. Iofs det klassiska felet när jag tänkt simma efter. Man blir så satans slut efter dem så simningen blir lidande. Men idag så nöjde jag mig med 3-4 intervaller och sista tio minuterna blev lugna och jag tvättade av maskinen och sade adjö till Roinis. Och för all del Bäckis, som också tagit plats på en av maskinerna. Han bor ju nästan på Safiren så han lär vara riktigt vältränad nu. Väl inne i omklädningsrummet så tog jag av mig och det var sjutton vad man svettats. Kläderna vägde som bly och ändå skall det vara funktionskläder som sas andas. Men men... Det är ju bra att veta att man tagit ut sig. Väl inne i bassängen så inser jag att jag glömt simglasögon och jag kunde baske mig inte köpa ny för då skulle Ullis få spader. Jag har garanterat över 10 par hemma... Men jag lånade och satte fart. Det kändes rätt bra men jag skulle bara dra några längder. Det blev 350 meter och jag lade mig i varmbadet i några minuter innan jag drog och duschade av mig. I bastun satt Roinis och det blev lite snack där också. Eller rätt mycket iofs! :-)

Rätt nöjd ändå med en timmes Cross Trainer och sen lite simning på det.