Direktlänk till inlägg 28 maj 2017

Cykling och en trevlig dag i stan!

Av Niclas Bernhardsson - 28 maj 2017 19:00

Söndag och planen var ett längre pass på cykeln. Men Ullis ville nog kanske hänga på men var lite osäker på hur hårt hon skulle köra. Vi tänkte iaf starta tillsammans och sen fick hon känna efter. Men först lite god frukost. Eller god och god. Jag tog gröt och kaffe. Och förstås påtår. Sen gjorde jag iordning cyklar och energi och det var dags att komma iväg. Sagt och gjort. Vi rullade åt Nyköpingshållet men kom inte ens ut från Vagnhärad när vi ser det strävsamma paret Flaken och Tokan, jag iaf löparparet! :-) Vi snackar lite med dem och skall sen iväg när värsta proffsstallet med närmare 30 cyklister och följebil dundrar förbi! Wow! vilket tryck! Ullis säger att hon tar det lite lugnt och jag kör iväg själv. Men det är rak motvind och det är bara mala på och mala på! Efter några mil börjar jag bli trött och det enda som piggar upp är när man möter cyklister som hejar. Jag ser Fredrikshof komma och det verkar gå rätt lugnt och de hade ändå bra medvind. Tanken är att jag skall in mot Runtuna men jag räknar snabbt ut i huvudet att vinden inte kommer hjälpa mig så mycket på den rundan då jag gissar att man får den snett i ryggen och dessutom mestadels i skogen. Asch, det var tanken då iaf och eftersom humöret börjat gå ned efter all tid i motvinden så vänder jag vid loppisen som kommer lite innan avfarten mot Öknaskolan. Och tror ni inte att vinden börjar mojna lite! Men vad f-n, tänker jag! Men det är nog bara initialt för den verkar öka lite igen och snart nog så håller jag ett betydligt högre snitt än förut. Men det är ändå inte så supersnabbt men jag snittar iaf runt 33 km/h på hemvägen. När jag närmar mig Sille Krog så ser jag en cyklist framför mig och det piggar upp lite och jag trycker på lite. Snart nog, i backen upp vid Sillen, så är jag ikapp och jag drar förbi och morsar då jag ser att det är en lokal åkare och jag känner igen honom. Men nu har jag ändå jobbat på hårt ett tag och fortsätter även hemåt och när jag efter ett tag tittar bak så ser jag att han också har ökat så jag fortsätter ändå hem. Så tanken på att fylla ut rundna hemmavid dör ut och jag är är nöjd och det blir 39 km totalt och snittet på 28,7 km/h, snittpuls på 138. Lågt och fint. Det är bra! Sista biten dock snittfart på 36 km/h, snittpuls på 145 och lite över 9 km.

Väl hemma så är grabbarna på gång att åka till stan för att se värsta UFC-galan och de hinner överaska mamma med en present. :-) Vi säger adjö till dem och de får det nog trevligt. Ullis och jag duschar och packar in oss i vår bil och drar också upp mot stan. Tanken är att köpa en gräsklippare och det kan ju verka märkligt att åka till Stockholm för att köpa en gräsklippare men vi hittade en som vi ville ha och den fanns på Järnia. Det blev Kungsholmen och det blev förstås en hel del shopping också och vi käkade på Phils Burger och vann ett presentkort på 300 kronor - nice! Det är visst även hamburgarens dag, det visste jag inte. Ullis kollar samtidigt in på Velotons FB-sida och ser att de har en tävling. Man skall fota en affisch/dekal, bak på en buss och det skall gå en i stan och det verkar ju omöjligt men det går knappt fem minuter förrän bussen kommer! :-) Vi slänger oss på våra mobiler och fotar och skickar in. Bara hålla tummarna nu då! Turen verkar vi ju ha idag! :-) Sen köper vi gräsklipparen och det går smidigt att packa in den och åka. Vi stannar även till i Kungens kurva och jag köper några t-shirts och Ullis lite kläder. Sen hemåt och nu börjar jag bli trött men Ullis ville förstås hälsa på sin mamma och det blev en kaffe där också, trevligt! :-)

Får se när jag orkar montera ihop gräsklipparen...

Nu är det fokus på att komma i form till Stockholm Marathon. Det fanns också i tanken då jag kortade ned rundan idag. Och hej på dig, Sandra! Jag såg dig när du var ute och cyklade! :-)